God 3.0


Voorbij godsdienst en atheïsme
Hoe ziet God er uit in de 21ste eeuw?

André Droogers



Als elke godsdienst claimt waar te zijn, zijn ze dan allemaal waar? Godsdiensten mogen wel doen alsof ze een routekaart hebben voor menselijk geluk ... maar THE MAP IS NOT THE TERRITORY.

Stel, je gelooft dat ‘er wel iets is’. Hoe ziet jouw God er dan uit? En als je gelooft dat er niets is, bestaat dan enkel wat je ziet? Wat ontken je dan precies? Bestaat er ook zoiets als verbeelding? Elke tijd krijgt een God die hij verdient. Na God 1.0 kwam in de moderne tijd God 2.0. Onze tijd met zijn globalisering en nieuwe verhoudingen en problemen vraagt om God 3.0. God 3.0 houdt van variatie. Ze is niet langer een exclusief bezit, maar van en voor iedereen die wel of niet gelooft. Zij komt tegemoet aan de kritiek van atheïsten. Op haar gezag houden godsdiensten op elkaar te bestrijden, maar pakken ze armoede, oorlog en milieuvervuiling aan. Religie wordt een toonbeeld van tolerantie.

André Droogers werkte tot 2006 aan de Vrije Universiteit, vanaf 1989 als hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie. Hij doceerde en deed onderzoek aan universiteiten in Kongo (1968-1971, 1976) en Brazilië (1980-1985). Bij Parthenon verscheen in 2010 zijn boek ‘Zingeving als spel: Over religie, macht en speelse spiritualiteit; een gids voor vrije zinzoekers’. 
www.andredroogers.nl

172 pag., 16 x 16 cm, € 14,90   ISBN/EAN: 9789079578603


             inkijkexemplaar


INTERVIEWS / RECENSIES

DAGBLAD TROUW



 
 
culturele antropologie
Religie is terug als spiritualiteit, atheïsten zijn verwante zinzoekers, en de tijdsgebondenheid van de kerken wordt ruim gecompenseerd door de eeuwigheid van de zoektocht. André Droogers heeft in dit boek over religie en wereld spijkers met koppen geslagen! 
Rik Pinxten


Een spannende onderneming en een must voor alle interreligieuze bruggenbouwers en spirituele zinzoekers. Droogers creëert met God 3.0 nieuwe speelruimte in het landschap van levensbeschouwelijk Nederland. Hij verkent grensgebieden tussen atheïsten en gelovigen uit verschillende religieuze stromingen.
Manuela Kalsky