Lees gratis het eerste hoofdstuk RECENSIES / INTERVIEWS VPRO Nooit meer slapen DIT IS DE DAG RADIO 1 DAGBLAD TROUW NIEUWWIJ CULT.THEPOSTONLINE.NL VOXWEB.NL SOETERBEECK DEBAT Eveneens verkrijgbaar: |
![]() |
![]() |
Islam |
Salafisme Utopische idealen in een weerbarstige praktijk Martijn de Koning, Joas Wagemakers en Carmen Becker Met de radicale islam wordt in de media meestal Salafisme bedoeld, een van de meest besproken trends binnen de islam. De bredere samenleving bekijkt deze islamitische stroming met argusogen, de grotere moslimgemeenschap ervaart het salafisme vaak als intolerant. Salafisme is geregeld onderwerp van felle discussies. Dat begon in Nederland in 2002 met een debat over twee jongens uit Eindhoven die het leven lieten in Kashmir. Zij waren verwoede deelnemers aan discussies over geloof en politiek op Marokko.nl en frequente bezoekers van de Al Fourqaan moskee in Eindhoven. In de tien jaar daarop bleven Salafisten in Nederland in het nieuws, met een tijdelijke piek in 2004 na de moord op Theo van Gogh. Die werd gepleegd door Mohammed Bouyeri, een Marokkaans-Nederlandse moslim uit het salafisme circuit. Ook de huidige trek van islamitische jongeren naar oorlogsgebied in Syrië en naar islamitische opleidingsinstituten in Jemen roept vragen op over hun godsdienstige motieven om tot actie over te gaan en Nederland te verlaten. In de ogen van de aanhangers zelf is salafisme helemaal geen gevaar voor de samenleving. Het is een poging om te leven volgens de zuivere Islam, zoals deze bedoeld is door de Profeet, aldus Abdel in De Volkskrant, 2005: 'Jullie denken dat het salafisme een gevaarlijke stroming is, maar om te beginnen is het geen stroming. Het salafisme is de ware islam. Wat wij salafi in Nederland doen, is een zoektocht ondernemen naar de zuivere islam, ontdaan van allerlei culturele toevoegingen.' Wat is salafisme eigenlijk? Waar komt het vandaan en hoe verspreidde het zich naar Nederland? Hoe wordt de islam door salafistische moslims beleefd en gepraktiseerd op internet? Welke doctrines en praktijken zijn kenmerkend voor moslims die zich bekennen tot deze beweging? In dit boek brengen drie experts historische, islamologische en antropologische kennis bij elkaar over salafisme in het Midden-Oosten en Europa: van haar vroege ontstaansgeschiedenis tot aan de hedendaagse debatten en praktijken. Met een uitgebreide beschrijving van de situatie in Nederland, en voorzien van een verhelderende woordenlijst, naam- en zaakregister. 252 pag., 15,5 x 23 cm, NUR 717 EUR 29,90 ISBN/EAN: 9789079578504 |
SERIE ISLAM IN VERANDERING In deze reeks verschijnen titels over de moslimcultuur in brede zin die relevant zijn voor de maatschappelijke ontwikkeling van de islam en het debat hierover. Daaronder vallen ook thema's die in de doorsnee media gewoonlijk onderbelicht blijven. Redactieraad: Drs. Farid Azarkan (DENK), Prof. dr Marjo Buitelaar (RUG), Prof. dr Dick Douwes (EUR), Prof. dr Nico Kaptein (Univ. Leiden), Prof. dr Umar Ryad (KU Leuven), Prof. dr Thijl Sunier (VU), Prof. dr Gerard Wiegers (UvA), Prof. dr Sami Zemni (Univ. Gent). Kernredactie: Dr. Joas Wagemakers (Univ. Utrecht), Dr. Martijn de Koning (Radboud Univ.), Drs. Freek van der Steen (Uitgeverij Parthenon). Verschenen in de serie: Deel 1. Salafisme. Utopische idealen in een weerbarstige praktijk. Deel 2. Islam in verandering. Vroomheid en vertier onder moslims binnen en buiten Nederland. Deel 3. Islamitisch basisonderwijs in Nederland. Deel 4. Wordt het nog wat met het islamdebat? |